Nereye Dergisi
Arkeoloji, Tarih, Gezi, Seyahat ve Yaşam Kültürü Dergisi

İnsan Atalarıyla Süslü Antik Yunan Vazosu

Bir mitoloji meraklısı için tanrı Athena, Hermes, Herakles ve Atlas’ın bu denli eski tasvirlerine sahip olmak bir nevi paha biçilemez hazinedir.

Ortada Atlas, antik yılanın “bilgeliğini” tercih ederek gök kubbeyi ve Tanrıyı reddeder. Hesperid oturarak elma ağacına bakar. Sol taraftan silahlanmış olan Athena yaklaşır. En sağda Hermes bir kayanın üzerinde. Herakles, güneş çanağı içinde, balıklar ve dalgalar gibi diğer tanrılarla beraber temsili eski cennete bakmakta.
0 1.510

2016 yılında Christie şarabı suyla karıştırmak için kullanılan kırmızı çan krateri figürlü Yunan vazosunu Londra’da bir alıcıya satmıştır. Vazonun tarihi MÖ 410 yılına dayanıyordu.

Bir mitoloji meraklısı için tanrı Athena, Hermes, Herakles ve Atlas’ın bu denli eski tasvirlerine sahip olmak bir nevi paha biçilemez hazine.

Ama burada bir grup “mitolojik” figürden ve oldukça değerli olan bu vazodan çok daha fazlası söz konusu. Bu 2400 yıllık vazonun önemini ve müphem parasal değerini anlamak için, öncelikle Yunan “tanrılarının” gerçek tarihsel insanları, yani Tufan sonrası dünyada tanrı statüsüne yükseltilmiş insan atalarını temsil ettiğini bilmeliyiz.

Platon’un diyaloglarından biri olan Euthydemos’ta (302d’de) Sokrates; Zeus, Apollo ve Athena’dan “tanrılar ve atalar” diye bahseder. Aziz Augustinus da tanrıların yüceltilmiş atalar olduğunu ifade eder (Tanrı’nın Şehri, VIII. 26). Yunancada tanrılar için kullanılan theoi kelimesi “yerleştiriciler” anlamına gelmekte.  Ares haricinde önemli Yunan tanrıları; Tanrı’dan kaçan ve insanlığı yücelten, yılanlarla iç içe geçmiş Yunan din sistemini “yürürlüğe” koyan Kabil yolundaki atalardır.

Ortada Atlas, antik yılanın “bilgeliğini” tercih ederek gök kubbeyi ve Tanrıyı reddeder. Hesperid oturarak elma ağacına bakar. Sol taraftan silahlanmış olan Athena yaklaşır. En sağda Hermes bir kayanın üzerinde. Herakles, güneş çanağı içinde, balıklar ve dalgalar gibi diğer tanrılarla beraber temsili eski cennete bakmakta.

Yunan Vazo Sanatı

Vazoda resmedilmiş sahne, Cennet’in Yunan versiyonu olan Hesperides Bahçesi’nde yılanın sarmaladığı elma ağacında geçer. Yılana ve elmaya bakan nemf bu sahnede insan atası olmayan tek kişidir ve ağacın önünde oturur.

Hesperides Bahçesi’nin Yunan tasvirlerinde sıkça yılanın sarmaladığı bir elma ağacı görüyoruz, ancak bu sahnedeki gibi ikinci bir ağaç oldukça nadir görülmekte. Bu ikinci ağaç Yaratılış 3:22’de bahsedildiği gibi “hayat ağacını” temsil ediyor. Bu ağaca Kabil’in yolundakiler erişebiliyor ve ölümsüz oluyor.

Ortada bulunan Atlas, Tufan öncesi dünyadandır. Yaratılış’taki adı, Tufan önceki Cainitlerin son kralı Lemek’tir (Yaratılış 4:18-24). Sahnede Lemek /Atlas, gök kubbeyi ve göğün Tanrısını reddeder. Gök kubbeyi işaret eden hilali ve yıldızları görebilirsiniz.

Yunan Tanrılarının İnsan Soyağacı

Athena’nın Yaratılış’taki insan adı Naamah’tır. Naamah, Lamek /Atlas’ın ikinci eşi Zillah’dan çocuğudur. Bir Cainite prensesi olan Naamah, Ham’in karısı olarak Tufandan sağ çıkar. Yunan sanatçılar flört ve evliliklerini vazolarda tasvir edip onlara Chiron ve Chariklo adını verirler.

İlgili Yazılar

Sahnede sağda bulunan Namaah’ın oğlu Hermes’in insan adı Cush’tur. Cush, annesi ve Kabil için babası Ham ve dedesi Nuh’u terk eder. Antik vazolar, Cush/Hermes’in, Naamah/Athena’ya özel bir törenle Ham/Chiron’dan uzakta kutsamak üzere oğlu Nemrut/Herakles’i taşıdığını gösterir.

Bu yakın çekimde, kazandığı zaferden yeni dönmüş, miğferi ve mızrağıyla sert görünümlü Naamah /Athena, Cainiteli babası Lamech /Atlas’a zaferini anlatır ve babası kızının büyük başarısından zevk alır ve gurur duyar.

Vazo Ne Anlatıyor?

Peki, vazodaki sahne ne anlatıyor? Timsali mutluluğu. Sanatçı, ailenin birleşmesini hayalen tasvir ediyor. Tufan sonrası dünyada Kabil’in yolunu izleme zaferini ve galiplerin ölümsüz olarak yüceltilmesini kutluyor.

Cush /Hermes tek ayağı kayanın üzerinde, hem Naamah/Athena’yı hem de Nemrut/Herakles’i selamlar. Cush/Hermes, Tufan öncesi ve sonrası dünyada yılanın egemenliğini simgeleyen iki başlı yılan asasını taşır.

MÖ 430’lara dayanan bu sahnede Lamech/Atlas, Tufan öncesi dünyada Cainites’in kralı olarak asasıyla tahta oturur. Adı başının üzerinde görünmekte. Kralın tüm dünyayı yönettiğini gösteren Gaia veya Dünya sağda tarafta bulunur. Atlantis ve Atlantik Okyanusu adını bu kraldan almakta.

Yukarıdaki sahnede gördüğümüz en sağda bulunan eğilmiş bir Hesperid ile yılanla sarmalanmış elma ağacı, Lemek/Atlas’ın yılanın “ışığında” hüküm sürdüğünü göstermekte. Solumuzda ise Lemek/Atlas’ın tahtına yaklaşan Cush/Hermes ve Nemrut/Herakles’i görüyoruz.

Olympia’daki Zeus tapınağının ana girişi üzerinde restore edilmiş yontulmuş paneller, MÖ 440

Naamah/Athena’nın oğlu Nemrut/Herakles Lemek’in torunudur. Bu sahne, Tufan sonrası Kabil soyunun yönetici ailesinin yeniden kurulmasını gösterir. Sahne gerçeği yansıtmamakla beraber temsilidir. Nemrut/Herakles ve Cush/Hermes, ataları Lemek/Atlas’ı Tufanda boğulduğu için hiç tanımazlar. Yıkılan Atlantis medeniyetinin ve onu sular altında bırakan Atlantik Okyanusu’nun her ikisine de adını Atlas’tan aldığı apaçık ortada.

Çeviri: Dilek Uçan

Kaynak Ancient-Origins

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More