Nereye Dergisi
Arkeoloji, Tarih, Gezi, Seyahat ve Yaşam Kültürü Dergisi

Leonardo da Vinci’nin Test Edilen 280 Metrelik Uzun Köprü Tasarımı

Aslına bakacak olursak II. Beyazıt, Haliç'e bir köprü yaptırmak istiyordu. Hatta padişah, dönemin uzmanlarına konuyu danışmıştı. İşte II. Beyazıt'ın bu hamlesi, Leonardo da Vinci'nin de kulağına gitmiş ve Galata için bir köprü tasarlamıştı.

0 8.017

1502 yılında Sultan II. Bayezid, İstanbul’u komşusu Galata’ya bağlayacak bir köprü tasarımı arıyordu.

Zaten tanınmış bir sanatçı ve mucit olan Leonardo da Vinci, Sultan’a yazdığı mektubunda ilginç bir fikirden bahsetti. Ayrıca bu fikri defterine de çizdi.

Son zamanlarda, MIT (Massachusetts Institute of Technology)’deki araştırmacılar Leonardo da Vinci’nin dünyanın en uzun köprüsü olacak olan köprü fikrine odaklandılar. Leonardo’nun konseptinin nasıl düşünülmüş olduğunu ve gerçekten işe yarayıp yaramayacağını merak etmeye başladılar.

Leonardo da Vinci’nin, köprünün altından geçen bir yelkenli de dâhil olmak üzere, üstten kuş bakışı ve altında yandan görünüşü gösteren, köprü önerisinin orijinal çizimi (sol üst). Sağda ve aşağıda Karly Bast ve Michelle Xie tarafından ölçekli bir model oluşturmak için 3D olarak basılmış yapının126 ayrı bloğa nasıl bölünebileceğini gösteren çizimler var.

Mevcut belgeleri analiz ettiler ve yapının ayakta durma ve ağırlığı destekleme ve hatta temelinin yerleşmeye dayanma yeteneğini test etmek için ayrıntılı bir ölçek modeli oluşturdular.

Bir mimarlık, inşaat ve çevre mühendisliği profesörü John Ochsendorf ve lisans öğrencisi Michelle Xie ile birlikte çalışan Karly Bast yaptığı açıklamada bu çalışmanın zaman alıcı olduğunu ancak 3D baskı sayesinde bu çok karmaşık geometriyi doğru bir şekilde yeniden oluşturduklarını söyledi.

Leonardo’nun zamanında, taş köprü desteklerinin çoğu, bu kadar uzun bir köprüyü desteklemek için açıklık boyunca 10 veya daha fazla iskele gerektirecek geleneksel yarım daire biçimli kemerler şeklinde yapılmıştır.

Leonardo’nun köprü konsepti çarpıcı biçimde farklıydı- eskizinde gösterildiği gibi, bir yelkenli teknenin direği yerinde iken altından geçmesine izin verecek kadar uzun ancak geniş açıklığı tek bir devasa kemerle geçecek olan düzleştirilmiş bir kemer.

Köprü, yaklaşık 280 metre uzunluğunda ve o zamanlar inşa edilen tipik köprülerden yaklaşık 10 kat daha uzun olacaktı. Araştırmacılar tarafından oluşturulan model 1 ila 500 arasında bir ölçekte oluşturuldu (yaklaşık 32 inç uzunluğunda).

İlgili Yazılar

“Bu eskiz 50 saniyede yaptığı bir şey mi yoksa gerçekten oturup derinlemesine düşündüğü bir şey mi? Mevcut tarihsel materyalden bunu bilmek zor’’ dedi Bast. Ancak tasarımın etkinliğini kanıtlamak, Leonardo’nun bunu gerçekten dikkatli ve düşünceli bir şekilde yaptığını gösteriyor.

Master öğrencisi Karly Bast, Leonardo da Vinci tarafından tasarlanan ve çalışma arkadaşlarıyla birlikte tasarımın uygulanabilirliğini kanıtlamak için kullandıkları köprünün ölçekli bir modelini gösteriyor.

‘’Fiziksel dünyanın nasıl çalıştığını biliyordu.’’

Görünüşe göre bölgenin depreme eğilimli olduğunu da biliyordu ve ekstra denge sağlayacak geniş temeller gibi özellikler eklemişti.

Araştırmacılar köprünün direncini test ettiler ve yapı, yatay harekete direnç gösterdi, tamamen çökme noktasına gerilene kadar sadece hafifçe deforme oldu.

Tasarımın modern köprü tasarımcıları için pratik etkileri olmayabilir, ancak da Vinci’nin tasarımı eski Rönesans kafalarının olağanüstü yeteneklerini sergiliyor.

Çeviri: Seda Toy

Kaynak ancientpages

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More