Nereye Dergisi
Arkeoloji, Tarih, Gezi, Seyahat ve Yaşam Kültürü Dergisi

Roma İmparatoru Sanatçı Nero

Nero’nun sanatsal yatkınlığı onu Yunanlara daha da yakınlaştırmıştır. Zamansız ölümünden hemen önce, övüldüğü ve ağırlandığı Yunanistan’a bir tur düzenlemiştir.

0 2.758

Tarihteki yalnızca birkaç hükümdar Roma hükümdarı Nero kadar sanatla yakından ilgilidir. Geoffrey Lehmann’a göre, Nero kendisini öncelikle sanatçı olarak gören tek hükümdardır. Birçok şekilde, Nero’nun aktif sanat uğraşı onun çöküşüne sebep olmuştur. Roma üst sınıfı profesyonel aktör ve aktrisleri küçük görmüştür. Üstelik, Nero hakkındaki onun MS 64’de Romanın çoğunu mahveden büyük yangın sırasında Truva’nın yağmalanışı hakkında söylediği ağıt gibi yanlış hikayeler ününü zedelemiştir. Praetorian muhafız Nero’yu infaz etmeye gelirken, Nero ‘Sanatçı benimle ölür!’ diyerek intihar etmiştir.

Sanatçı İmparator Nero

Nero’nun sanata olan ilgisi pantomim ya da tek kişilik bale, şiir ve lir çalmayı da içeriyordu. Edward Champion’a göre, bir hikâye söylerken lir çalmak Nero’nun en belirgin uğraşıydı. Tarihçi Lionel Casson ‘Başka hiçbir Roma imparatoru sanatla onun kadar ilgili değildi’ demiştir. Nero’nun şiirlerini çalışan bilim insanları, geriye kalan şiirlerinin hiçte kötü olmadığı konusunda hem fikirdir. Champion Nero’nun şiirlerine oldukça sempati duyan ve ölümünden uzun bir zaman sonra, Roma halkının Nero’nun şarkılarını ve şiirlerini söylediğini belirten Roma tarihçisi Tacitus’a değinir.

Agrippina genç oğlu Nero’ya taç takarken heykeli

Nero dans ve şan dersleri almıştır. Sesini korumuş ve Michael Grant’ın Nero’nun biyografisinde detaylı bir şekilde anlattığı gibi, performansıyla doğrudan ilgili sıkı bir diyete bağlı kalmıştır. Suetonius Nero’nun ‘trajedilerde, kahramanların ve tanrıların, bazen de kadın kahraman ve tanrıçaların bölümlerini söylediğini kaydetmiştir. Bütün tarihi kayıtlar Nero’nun sanata olan takıntısının, dikkate değer bir biçimde kendisinin katkısının hakiki ve gerçek olduğunu göstermiştir.

Nero’nun sanatsal yatkınlığı onu Yunanlara daha da yakınlaştırmıştır. Zamansız ölümünden hemen önce, övüldüğü ve ağırlandığı Yunanistan’a bir tur düzenlemiştir. Kaçınılmaz olarak, bu davranış Roma elitlerinin Nero’yu hor görmesini ve kinini artırmıştır. Casson’unda belirttiği gibi ‘Bunlar birinin bir Romalıda aradığı özellikler değildi, en azından bir Roma imparatorunda.’ Grant Nero’nun ‘şarkı söylemeyi ve trajik davranmayı, umutsuz, şok edici rolleri sevdiğini.. onun.. dilenci, kaçak bir köle ve bir çılgın gibi rol yapmaktan hoşlandığını’ belirtmiştir.

İlgili Yazılar

İmparatorluğun İhmali ve Aristokratların Tepkisi

Galba’ya güç getiren isyan Roma’nın yüksek sınıfının bazı kesimleri tarafından Nero’ya karşı bir nefret olarak yansımıştır. İmparatorları kan getiren gladyatör yarışmalarını güreş maçlarıyla değiştirmek isteyen bir adamdır. Nero, imparatorluğun günlük işleyişinden uzaklaştırılmış, hiçbir zaman doğrudan orduyla konuşmayan, ancak mektuplarla iletişim kurar gibi görünür. Casson’un anlattığı üzere, Nero’nun güçlü yanlarından biri, Parthialı tehdit ya da Britanya’da isyan olsun, imparatorluk sorunlarıyla başa çıkabilmek için iyi adamlar atamaktı, ancak Nero imparatorluktan uzak kaldı.

En sonunda, Champion Nero’nun biyografisinde ‘imparatorlar basit bir şekilde profesyonel oyuncu olmamalıdır’ der. Romalı eğitimli yüksek sınıf, oyuncuları küçük görmüştür ve onların toplum üzerindeki yıkıcı etkilerinden korkmuştur. Yine de tarih Nero’yu onun kendi başarılarıyla yargılamalıdır. Şiiri ‘My Singing Career’de de belirttiği gibi sanat tutkusu alkışlanmalıdır.

Çeviri: Esra Kılıçcıoğlu

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More