Nereye Dergisi
Arkeoloji, Tarih, Gezi, Seyahat ve Yaşam Kültürü Dergisi

Fransız Direnişinde Rol Alan Eski Bir Kamyonet

İkinci Dünya Savaşı sırasında şarap üreticileri ile direnişçiler tarafından kullanılan ve film setlerinin vazgeçilmezi klasik bir Fransız kamyoneti açık arttırmaya çıkıyor. Birkaç yıl önce üzüm bağlarının, dikenlerin ve çalıların arasında keşfedilen bu araç yeni sahibini arıyor.

0 1.596

İkinci Dünya Savaşı sırasında şarap üreticileri ile direnişçiler tarafından kullanılan ve film setlerinin vazgeçilmezi klasik bir Fransız kamyoneti açık arttırmaya çıkıyor. Birkaç yıl önce üzüm bağlarının, dikenlerin ve çalıların arasında keşfedilen bu araç yeni sahibini arıyor.

1924 model Citroën B12’den dönüştürülen kamyonet ilk olarak Bordeaux şehrinden Carrier ailesine aitti. The Drinks Business dergisinin aktardığına göre araç ilk olarak Ernest Carrier’ın babasına aitti. Babası aracı çiftlikte ve Fransız Direniş hareketinin üyelerini taşımak için kullanmıştı.

Citroën B12 model araç sedan olarak üretilmişti ancak sonradan kamyonete dönüştürüldü

Citroën B12 model araç, Fransa’nın Alman işgali sırasında benzin almaya devam edebilmesi için baba Carrier tarafından bir kamyonete dönüştürüldü.  Zira Almanlar, yalnızca gıda üretimi gibi temel hizmetlerde kullanılan ticari araçlara yakıt veriyordu. Bu hamleyle “ticari araç” kategorine giren kamyonet Almanlardan yakıt alabilecekti.

Anlatılanlara göre, Almanlar Carrier’in bu modifiye işine karışmıyorlardı. Çünkü Fransız bağ sahiplerine benzin sağladıkları taktirde  bu adamın kendilerine kaliteli şaraplar taşıyacağını umuyorlardı.

Kamyonet, Fransız şarap üreticileri tarafından mallarını Nazi yetkililerine taşımak için de kullanıldı

Hem üzüm bağlarında hem de Nazilere karşı sürdürülen direniş hareketindeki hizmetlerinden sonra, araç kullanılamaz hale geldi. Üst gövdesinde iki adet sembol görünmektedir. Bunlar Lorraine Haçı ile daha çok sivillerden oluşan Fransız İç Kuvvetleri anlamına gelen F.F.I kısaltmasıdır.

Gelecekte Fransa cumhurbaşkanı olacak Charles de Gaulle tarafından yönetilen Özgür Fransa Kuvvetleri (F.F.L) ise Fransız ordusuna destek olan bir savaş gücüydü. Lorraine Haçı da Hitler’in gamalı haçına ulusal bir karşılık veriyordu.

1980’lerde üzüm bağını gezen bir İngiliz turist olmasaydı, araç tamamen pas tutmuş olabilirdi. H&H Classics‘in aktardığına göre adamın ayağı kamyonete takılmış.  Şarap tadımı sezonu olmasaydı aracın asil tarihini öğrenemeyebilirdik.

Araç Carrier’lardan satın alındı ve restore edilerek Birleşik Krallık’ta yeni bir yaşam alanı buldu. Orada eski zaferlerini anımsatan büyük ve küçük ölçekli film projelerinde yer aldı.

Bir İngiliz, aracı 1980’lerde orijinal sahiplerinin oğlundan satın aldı
İlgili Yazılar

Direnişin bu iki kişilik aracı şimdi 21. yüzyıl piyasasında. H&H Classics müzayedecileri aracın çalışmasa da daha üst düzey restorasyonlara hazır durumda olduğu dile getiriyorlar.

Tarih duygusunu daha da geliştiren eski dergiler ve fotoğraflar gibi bir dizi hatıra eşyası da araca eşlik ediyor. Müzayedeciler sınırlı sayıdaki bu aracın bu zamana kadar yalnızca tek bir sahibi olduğunun altını çiziyorlar. Bu modelin üretim macerasının iki yıldan daha az sürdüğü düşünülürse, şu anda var olan örneklerinin çok nadir bulunduğunu belirtiliyor.

John Markey bu aracın “benzersiz ve tarihsel yönüyle oldukça ilginç” olduğuna inanıyor. Kamyonetin film yapımcıları tarafından rağbet gördüğünü ve bunun gibi araçlardan çok fazla bulunmadığını belirtiyor.

B12’nin ardındaki hikâye Fransız şarap üreticilerinin Hitler ile nasıl savaştığını da kapsıyor. Fransa’nın Champagne Bölgesinde, Otto Klaebisch isimli Alman komutan şarap üreticilerine benzeri görülmemiş bir talepte bulunuyordu. “Şarap Führeri” olarak bilinen bu adam, Moët & Chandon gibi şarap üreticilerine, susamış Naziler için tonlarca şarap üretmeleri için baskı yapıyordu. Almanların gözünde Fransız şarapları, Hitler için yağmalanacak sanat eserleri kadar değerliydi. New York Post‘un belirtiğine göre, Nazi komutanı Otto Klaebisch’in kendisi içki kullanmıyordu ancak gizli zulasında yaklaşık yarım milyon galon şişe saklamıştı.

1,5 litrelik 4 silindirli motor çalışmıyor ancak restorasyona hazır

Moët & Chandon şarap firmasını kont Robert-Jean de Vogüé yönetiyordu. Bir zaman sonra şarap üreticilerin canına tak etmişti. Tüm çalışanlar birleşti ve Fransız Direnişi’ne destek vermeye karar verdiler. Almanlara karşı koymanın en basit yollarından biri şarap şişelerini yanlış etiketlemekti böylece Naziler vasat şaraplar tüketmeye başlayacaklardı.

Bu olay, Kristin Harmel’in “The Winemaker’s Wife” adlı romanına ilham kaynağı oldu. New York Post’un kitaptan alıntıladığı kadarıyla:  “Kont’un kaybedecek çok şeyi vardı ancak yine de hiç tereddüt etmedi. Ülkesi için ayağa kalktı çünkü yapılacak en doğru şey buydu.”

Kont sonunda Naziler tarafından tutuklandı ve Ziegenhain Toplama Kampı’nda ölümü bekliyordu. Ancak Fransa işgalden kurtulduğunda o da eski işine devam edebildi ve 1976 yılına dek yaşadı.

Nazi komutanı Otto Klaebisch ise rıhtımda yaralanarak yakalandı. Kont De Vogüé, onun aleyhinde tanıklık etmeyi reddetti. Onun yerine insanlık dışı muamelelerden Gestapo’yu sorumlu tuttu.

B12 modelinin üretimi sadece iki yıl sürdü. Bu sebeple bugün çok az örneği bulunuyor

New York Post ayrıca Champagne Bölgesinin savaştaki kilit rolüne de dikkat çekiyor. Habere göre General Eisenhower’ın karargâhı oradaydı ve Nazilerin resmi teslim belgeleri o duvarların arasında imzalanmıştı. Böylelikle İkinci Dünya Savaşı bahsi üzüm bağlarının yakınlarında kapanmıştı. Kadeh kaldırmak için bundan daha iyi bir yer bulunamazdı.

Açık arttırmaya gelecek olursak, Citroën B12 için belirlenen bir taban fiyat bulunmuyor. Müzayede 14 Nisan’da Cambridgeshire’in Duxford kasabasındaki İmparatorluk Savaş Müzesi’nde yapılacak.

Çeviri: Gürkan Çimen

Kaynak warhistoryonline

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More