Nereye Dergisi
Arkeoloji, Tarih, Gezi, Seyahat ve Yaşam Kültürü Dergisi

Yeni Araştırmanın Sonucu: Antik Mezopotamya’da Doktorlar Şeytan Çıkartıyordu

O zamanın doktorları; şeytan çıkartıyor, büyücülüğün önüne geçmeye çalışıyor ve tanrıları rahatlatıyordu. Kullandıkları tıbbi-büyülü şifa stratejileri günümüzde de hala kullanılıyor!

0 1.982

Yakın zamanlarda kil tabletler üzerinde gerçekleştirilen analiz, Mezopotamyalı bir doktorun fiziksel hastalıklarla uğraşmaktan çok daha fazlasını yaptığını gösterdi. O zamanın doktorları; şeytan çıkartıyor, büyücülüğün önüne geçmeye çalışıyor ve tanrıları rahatlatıyordu. Kullandıkları tıbbi-büyülü şifa stratejileri günümüzde de hala kullanılıyor!

Son zamanlarda yapılan bir araştırmaya göre, M.Ö. 7. yüzyılda Mezopotamya’da yaşayan doktorların hastalarını iyileştirmek için tıbbi bilgilerini ve büyülü ayin olarak adlandırdığımız “yüksek bilimi” bir araya getirmeleri gerekiyordu.

Tılsımla şeytan çıkaran bir doktoru betimleyen fragment

Science Nordic, çalışmanın Danimarka’da bulunan Kopenhang Üniversitesi Kültürlerarası ve Bölgesel Araştırmalar Bölümü’nden Dr. Troels Pank Arbøll’ün gerçekleştirdiğini bildirdi. Bu kil tabletlerin Kisir-Ashur adındaki Asurlu bir doktor tarafından yazıldığı yıllardır bilinse de yazıların tam derlemesinin analizi Arbøll tarafından tamamlamıştır.

Phys.org’un değindiği gibi, “doktor” unvanı, Kisir-Ashur’a eğitim durumu ve mesleğine sağladığı bilgiler temel alınarak verilmiştir. Kisir-Ashur eğitimini ve hastalarını iyileştirme tekniklerini yazıya dökmüştür. Böylelikle, yaptıkları o zamanın eğitimine ve tıbbi uygulamalara yeni bir boyut kazandırmıştır.

Eskiçağ’da Tıp Uygulamalarını Merak Ediyorsanız Bu Yazımızı Mutlaka İncelemelisiniz

Arbøll:

Kaynaklar, Asurlu bir doktorun hastalığa tanı koyma, hastalığı iyileştirme ve bu hastalığın nedenlerini bulmaya yönelik bir eğitimden geçtiğini gösteriyor. Bugün, bilim olarak tanımlayabileceğimiz olgunun ilk örnekleri bunlardır.”

Kisir-Ashur, eğitimine hayvanları ve bebekleri tedavi ederek başlamıştır. Doktorlar, eğitimlerini tamamlayana kadar yetişkin bireyleri tedavi etmeye yetkili değildi. Arbøll’e göre, “Bu durum, doktorların eğitiminde nispeten net bir kronoloji olduğu anlamına geliyor ve onlara daha büyük bir sorumluluk yüklüyor.

Asurlular; tanrıların, şeytanların ve hayaletlerin insan hastalıklarının, sosyal ve ekonomik problemlerin temelinde yattığına inanırdı. Bu yüzden Kisir-Ashur gibi doktorların tüm bu sorunlara bir çözüm bulması beklenirdi. Hastalıklar; günahların, uygunsuz davranışların ya da büyücülüğün cezası olarak görülüyordu. Bu da eski Mezopotamyalı doktorların farklı araç gereçlerle tedavilerinde şeytan çıkarmaya kadar uzanan çeşitli ayinler gerçekleştirmesi gerektiği anlamına geliyordu.

İlgili Yazılar

Ancient Origins makalesinde, Mezopotamyalı doktorların bazı uygulamalarının hastalıkları tedavi ettiğini açıkladı. Caleb Storm, doktorların hastalarının problemlerini şeytan çıkararak çözdüğünü söylüyor. Doktorların ilk yaptığı şey, hastalara hayaletlere ya da tanrılara karşı bir günah işleyip işlemediğini sormak oluyordu.

Antik Mısır’da Tıp Uygulamalarını Merak Ediyorsanız Bu Yazımızı Mutlaka Okumalısınız

Şeytan çıkarma; büyülü ayinleri, sihri, Şamaş gibi tanrılara edilen duaları içeriyordu. Şamaş, Mezopotamya tanrılarından hem güneş hem de adalet tanrısıydı. Her gece, gün batımından önce yer altı dünyasını ölüleri yargılamak için ziyaret ettiğine inanılırdı. Adalet tanrısı olduğu ve tanrıların ölülerle bağdaştırıldığı için cinnet geçiren ya da bilinmeyen varlıklar tarafından rahatsız edilenler doktora kendilerini hayaletten kurtarması için yalvarıp duacı olurdu.”

Kisir-Ashur gibi doktorların kullandığı tek yöntem şeytan çıkarma ayini değildi. Arbøll:O zamanın doktorları sadece dini ayinlerle değil aynı zamanda bitki temelli tıbbi tedaviler de uygulardı. Kisir-Ashur, böcek ısırması ya da sokması geçiren hastalara bakardı. Belki de, bu tedavileri zehrin insan vücudundaki etkisini araştırmak ve etkisini bulmak için gerçekleştirmiştir.

Kürsüye çıkmış, elinde asası olan Kral, yardımsever tanrıça ve Şamaş’a hayvan sunan elbiseli kral, elinde testere dişli bir bıçak olan ve yerde yatan insan kafalı boğanın üstüne basan Güneş tanrısı Şamaş’ın huzurundalar

Bazıları, Kisir-Ashur’un ve o zamanın doktorlarının antik Yunan doktorlarına benzediğini düşünmektedir. Örneğin, antik Yunan doktorları bazı hastalıkların sıvılardan kaynaklandığını düşünüyorlardı. Arbøll’ün çalışmasına göre, Asurlu doktorlar safrayı bir zehir olarak değerlendiriyordu. Bu görüş, önemli Yunan fizikçinin (Hipokrat) “vücuttaki dört sıvının dengesizliği hastalık sebebi olabilir” teorisini hatırlatmaktadır.

Yine de, Kisir-Ashur ve Hipokrat’ın kavramları, yaşadıkları zaman ve yerler arasında çok büyük farklar bulunmaktadır. Bu yüzden, bu fikir ne kadar cazip gözükse de kesin değildir.

Hititlerde Uygulanan Tıp Yöntemlerini Merak Ediyorsanız Tıklayınız

Arbøll, aynı zamanda Kisir-Ashur’un eğitimi ve tıbbi uygulamalarının yaşadığı zaman boyunca mevcut olan trendleri takip etmediğini belirtmiştir. Araştırmasının tarihin çok kısa bir dilimine değindiği için genelleme yapmanın zor olduğunu ve Kisir-Ashur’un diğer doktorlardan biraz daha farklı yollarla çalışmış olabileceğini ancak Kisir-Ashur’un daha önceki tedavileri yineleyip kaydettiğini ve bilgilerin bir listesini çıkardığını ve bu bilgileri belirli bir amaca göre topladığını belirtmiştir.

Ulusal Tıp Kütüphanesi’nde bulunan, 1638’de Peter Paul Rubens tarafından yapılmış Hipokrat heykeli

Yazının orijinal haline Ancient-Origins sitesinden ulaşabilirsiniz. Çeviriyi yaparak dergimize ulaştıran gönüllü yazarlarımızdan Buket Nur Ekim‘e teşekkür ederiz.

Antik Yunan’da Tıp Uygulamaları Nasıldı Merak Ediyorsanız Bu Yazımız Tam Size Göre

Kaynak Ancient-Origins

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More