Nereye Dergisi
Arkeoloji, Tarih, Gezi, Seyahat ve Yaşam Kültürü Dergisi

Floransa’da Bir Rönesans Müzesi: Bargello Heykel Müzesi

Uffizi yakınlarındaki Bargello Müzesi, Michelangelo'nun birkaç eserini ve Donatello'nun iki David'ini de içeren, Floransa'daki en iyi Rönesans heykelleri koleksiyonuna sahiptir.

0 1.687

Uffizi yakınlarındaki Bargello Müzesi, Michelangelo’nun birkaç eserini ve Donatello’nun iki David’ini de içeren, Floransa’daki en iyi Rönesans heykelleri koleksiyonuna sahiptir.

Floransa’daki “Museo Nazionale del Bargello”, ortaçağ ve Rönesans sanatına odaklanmaktadır. Özellikle Donatello’nun en iyi eserlerinden (David, St George, Marzocco) bazılarını ve Michelangelo, Giambologna ve Cellini gibi Rönesans sanatçılarının güzel eserlerini içeren heykelleriyle ünlüdür. Ziyaretin ana nedeni bu heykeller olmasına rağmen, müzenin küçük bronzlar, fildişi, majolika (İtalyan çinisi) , mücevherler, büstler ve silahlar gibi ilginç başka koleksiyonları da bulunmaktadır. Şapeldeki cennet freski, Dante’nin bilinen en eski resmine sahiptir (muhtemelen Giotto tarafından). Belli zaman aralıkları için rezervasyon biletleri mevcuttur (ancak Uffizi’deki kadar gerekli değildir), rehberli turlar da müzeyi belirli bir zamanda gezmeyi kolaylaştırmaktadır.

Baküs ve Satir heykeli

Bargello Müzesi’ni Gezmek

Bargello Müzesi, Floransa’nın merkezindeki Uffizi yakınlarında nispeten küçük bir müzedir. Birçok ziyaretçi sadece, Michelangelo ve Donatello’nun yanı sıra diğer  sanatçılara ait Rönesans heykellerinin de bulunduğu iki ana salonu ziyaret ederek müzeyi daha da küçük algılıyor. Sınırlı zamana sahip turistler Floransa ve Toskana’nın diğer turistik yerlerine koşarken, daha az telaşlı ziyaretçiler, küçük bronzlar, majolika, fildişi, büstler, silahlar ve dekoratif sanat eserleri de dahil olmak üzere daha kaliteli sergilerin tadını çıkarabilirler.

İlk bakışta, Bargello küçük bir Palazzo Vecchio gibi görünüyor, oysa gerçek bunun tam tersi –  küçük olan bina daha eski olup, daha ünlü olan saraya ilham vermiştir. Bargello’nun en eski kısımları 13. yüzyıldan kalmadır. Bina çoğunlukla kent yönetimi tarafından kullanılmıştır (hapishaneli bir polis merkezi olarak kullanılması gibi) ; 1865’ten beri ise, İtalya’daki ilk ulusal müze olarak kullanılmaktadır.

Sergi salonları ve galeriler geniş bir açık avlunun etrafına yayılmıştır. Michelangelo salonu, dış merdivenin arkasındaki zemin katta ve Donatello salonu ise hemen onun üzerinde yer almaktadır.

Satir detayı

Bargello’daki Michelangelo Salonu

Michelangelo ve çağdaşlarına ait heykellerinin yer aldığı zemin kattaki salon, Bargello Müzesi girişinin hemen yanındadır. Müze ziyaretine başlamak (veya çıkış yolunda ikinci bir bakış atarak zirveye çıkmak) için iyi bir yerdir.

Bacchus detayı

Burada göze çarpan bazı Michelangelo heykelleri şunlardır:

  • Bacchus – çakırkeyif olduğu belli genç Bacchus’un küçük bir satyr ile eğlenceli bir heykeli.
  • Pitti Tondo – Madonna ve Çocuk’un büyük yuvarlak madalyonu. Buradaki çerçeveleme ile Mary’nin kafası, normal fiziksel sınırları aşan bir boyutta olmuştur.
  • Brutus – Michelangelo’nun şimdiye kadar ürettiği tek büst.
  • David-Apollo – Bu bitmemiş heykelin, kılıfından bir ok çeken Apollo mu yoksa ayaklarının altında Goliath’ın kafası bulunan Davut mu olduğu belirsizdir. (Michelangelo’nun ünlü David’i Accademia’da ve elbette devin başı olmadan yer alır.)

Bu salondaki diğer heykeller Michelangelo’nun çağdaşları tarafından yapılmıştır ve aralarında şunlar bulunmaktadır:

Giambologna’nın sık sık kopyalanan, bronzdan büyük Uçan Merkür heykeli, Zephyr’in esintisinde dengede duran çıplak bir Merkür’ü gösteriyor. Daha küçük olan iki kopyası ise müzenin başka bir yerinde yer alır.

Michalengelo’nun Brutus’u

Baccio Bandinelli’den büyük boy Âdem ve Havva heykelleri büyük bir pencerenin önünde yer alarak, sokaktan geçenlere arka kısımlarını bedava görme fırsatı sunmaktadır.

Benvenuto Cellini’nin eserleri, Perseus’un balmumu (cam bir kasada sergilenen) heykeliyle Medusa başını içerir – büyük bronz ise, Piazza della Signoria’daki sundurmadadır. Cellini ayrıca antik bir gövdeyi (muhtemelen başlangıçta bir Bacchus olan) Ganymede’nin ayaklarındaki tam boyutta bir kartaldan kartal yavrularını kapması için yeniden tasarladı – Aslında bu, bilinen,  Zeus tarafından gönderilen (Tanrılara içki taşıyıcısı olması için Ganymede’yi kapmak üzere gönderilen)  kartal efsanesinin ironik bir şekilde tersine çevrilmesidir.

Roma şarap tanrısı Bacchus, Rönesans heykelleri için çok popüler bir konuydu ve Bargello’da müze boyunca sergilenen birçok örneği bulunmaktadır. Bu salonda, ünlü Michelangelo eserine ilave olarak, Jacopo Tatti’nin (Il Sansovino) bir başka mermer Bacchus’u ve Giambologna’nın bir bronzu (Flaman sanatçının ilk büyük bronzu)  daha bulunmaktadır. Üst kattaki galeride ise iki mermer Bacchus heykeli daha sergilenmektedir.

Merkür heykeli

Bargello Müzesi’ndeki Donatello Salonu

Dış merdivenin hemen yanındaki ikinci katta bulunan Donatello Salonu, Donatello’nun (1386-1466) en ünlü eserlerinden bazılarını içermektedir. Sarayın bu en büyük odası dikkat çekici derecede az eşyalı bir oda olmasına rağmen, Donatello’nun en iyi eserleri burada sergilenmektedir.

Donatello’nun en ünlü eseri olan nispeten küçük boydaki bronz David (1440 civarı), çıplak olmakla birlikte, şapka ve bazı ilginç botlar açısından devrim niteliğindeydi ve oldukça etkiliydi. Yaklaşık bin yıldır üretilen ilk tamtur erkek çıplak heykeli olarak kabul edilmişti. Ortaçağda yaygın olduğu gibi bir köşede veya nişte sergilemek yerine, bu David heykeli her açıdan bakıldığında hayran olunması için yapılmıştı. Rönesans’ta ilk kez bir özne, klasik antik çağlardan kalma bir kahraman gibi çıplak olarak tasvir edilmişti. (Michelangelo’ya ünlü David’ini de çıplak olarak oyması için ilham vermiştir- şimdi Accademia’da sergileniyor.) Genellikle göz ardı edilen ise Goliath’ın kafasıdır – diğer detayların yanısıra, öldürülen devin sakalı ve kaskında bazı karmaşık detaylar görülmektedir.

Donatello’nun diğer David’i ise, 1408 civarında yapılmış daha eski bir mermer heykeldir. Bu heykel, apaçık Gotik kökenli olduğu belli vücut ve kıyafetiyle Donatello’nun ilk çalışması olarak kabul edilse de,  heykelin yüzünde klasik bir dokunuş vardır. David bir kez daha kavgadan çıktığı içindir ki Goliath’ın başında olağanüstü ayrıntılar bulunmakta. (Bu iki David’in aynı sanatçıya ait olduğuna inanmak zor – keza, Donatello’nun Museo dell’ Opera del Duomo’daki Mary Magdalene heykeli, stilistik olarak oldukça modern ve bronz David’in yanında sergilenen bronz erkek kafasına benzemekte.)

Merkür ve Baküs heykeli

Arka duvardaki bir niş içerisinde, Donatello’nun bir başka dikkat çekici eseri – St George’un (1416) heykeli yer alır. Gövdenin hafif bir dönüşü hareketi işaret etmektedir ve sadece Donatello’nun antik heykellerden etkilendiğini göstermekle kalmaz, aynı zamanda heykelin, sınırlı nişin izin verdiğinden daha büyük görünmesini sağlamak için alanın akıllıca kullanıldığını da gösterir. Ana heykel, St George’u büyük bir kalkanla gösteriyor, çünkü eser, yerel kalkan üreticileri loncası tarafından yaptırılmıştı. Ejderhanın geleneksel olarak öldürülmesi aşağıdaki predellada yapılır (İtalyanlar bunu prensesi özgürleştirmek olarak adlandırmayı tercih etseler de..). Bu, Donatello’nun “stiacciato” kabartması denemesinin ilk örneğidir: kabartmayı yatay çizgiye doğru giderek düzleştirerek perspektif yaratmak. (Bu çalışmanın bir kopyası, orijinal olarak bulunduğu yerde ücretsiz olarak görülebilir: Orsanmichele’nin dış duvarında.)

Bir başka büyük Donatello ise salonun merkezine yakın yerde bulunur – Floransa’nın Marzocco hanedan sembolü. Floransa armasını taşıyan kalkanlı aslan aslında Santa Maria Novella’daki Papa V. Martin’in konutları için yapılmıştır.

Salonda Donatello’nun ya da daha önce ona atfedilen birkaç eseri daha bulunur. Diğer eserleri çoğunlukla Desiderio da Settignano (Vaftizci Yahya), Luca dell Robbia, Michelozzo ve Bertodo gibi 15. yüzyıl çağdaşlarına aittir. Son derece popüler iki eser ise, İshak’ın fedakarlığını tasvir eden panellerdir. Filippo Brunelleschi ve Lorenzo Ghiberti tarafından yapılan bu paneller, Vaftizhane için kapı üretme yarışmasına katılmışlardı. Ghiberti, başka yarışmaları kazanmasına gerek kalmadan, Vaftizhane için yapılacak bir dizi kapı için sipariş almıştı. Michelangelo, sonraki kapıların Cennet Kapıları olmaya uygun olduğunu düşünüyordu. (Tüm orijinal kapılar şimdi Duomo Müzesi’ndedir).

İlgili Yazılar
Donatello eserleri salonu

Birçok ziyaretçi sadece Michelangelo ve Donatello salonlarını (ve avlu galerilerindeki birkaç heykeli) görmekle yetiniyor. Sergilenen eserlerin kalitesi göz önüne alındığında, bu ziyaretçiler, örneğin Accademia’da daha pahalıya görülebilenlere kıyasla zaten paralarının karşılığını almış oluyorlar. Ancak, Bargello’da çok daha fazlası mevcut ve biraz daha fazla zamanı olan ziyaretçiler farklı eserlerin de tadını çıkarabilirler.

Floransa’daki Bargello Müzesi’nin Avlusundaki Heykeller

Bargello’nun salonları ve galerileri geniş bir açık avlu etrafında düzenlenmiştir. Kapısı yukarıya kadar uzanan anıtsal açık merdivenin üstündeki duvarda, Floransa’da yargıç olarak görev yapmaya hak kazanan ailelerin kalkanları bulunmaktadır.

Açık galerilerde çeşitli heykeller ve kabartmalar sergilenmektedir. Merdivenin tepesinde, yapraklı büyük bir Janus (ayaklarında öldürülen ejderha ile) ve birkaç tane daha Bacchus heykeli bulunuyor. Aslen bir Medici bahçesi için yapılmış hindi figürü de dahil olmak üzere bronzdan yapılmış çeşitli hayvan figürleri dikkate değer.

Zemin kattaki galeride ise; Aragonlu II. Ferdinand’ın taç giyme töreni, taç giyme töreninden müzisyenler, Giambologna’nın Oceanus’u ve “fontana di sala grande” grubu da dahil olmak üzere çok sayıda heykel bulunmaktadır.

Bronzdan yapılmış David heykeli

Bargello Müzesi’ndeki Louis Carrand Koleksiyonu

Üst kattaki Donatello salonunun hemen dışında, İslam sanatına ait hoş bir tekstil koleksiyonu sergilenmektedir. Bu galerinin çoğunda ve bir sonraki salonda yer alan eklektik hazine, 19. yüzyılda Lyonlu bir antika satıcısı olan Louis Carrand tarafından yapılan 2.500 parçalık  bağıştan elde edilmiştir.

Galeri, dünya üzerindeki tüm dönemleri, türleri ve kültürleri kapsar. Hepsini birden anlamlandırmaya çalışmak yerine – tek gerçek bağlantı, her şeyin Carrand tarafından bağışlanmış olmasıdır – şapele doğru yürürken göreceğiniz öğelerin bazılarının hayran kalacağınız karmaşık ayrıntılarına ve işçiliğine odaklanmakta fayda var.

Donatello’nun aziz heykeli

Bargello’daki Mary Magdalene Şapeli

Mary Magdalene Şapeli, binanın en eski kısmındadır ve yaklaşık 1280 yılından kalmadır. 14. yüzyıldan kalma freskler, bina 1574’te hapishane haline geldiğinde sıvanmış olup, idam mahkumları infazlarından önce son gecelerini buradaki avluda geçirmişlerdir.

19. yüzyılın ortalarında fresklerin Giotto’ya ait olduğu ve Dante’nin bilinen en eski resmini içerdiği söylentileri ortaya çıktı ve çoğunlukla kabul gördü. Şimdilerde ise çoğunlukla Giotto’nun atölyesine atfedilir, çünkü siparişin verilmesi ölüm zamanına çok yakın olduğundan, cennetteki bireylerden birinin Dante’yi temsil ettiği düşünülmektedir (resmin sağ tarafındaki diz çöken kişinin hemen arkasında duran koyu kırmızı figür) Büyük ölçüde hasar görmüş olan “Cehennem” ise, Dante’nin İlahi Komedyası’ndaki üç yüzlü şeytanın merkezde yer aldığı karşı duvardadır.

Aziz heykeli detayı

Bargello’daki Majolika, Silah ve Bronzlar

Diğer sergiler arasında, fildişi parçalar ve ortaçağ sanatı, mozaikler, dini eşya ve gereçlerden oluşan geniş bir koleksiyon bulunmaktadır. Birçok eser, daha yakından incelenmeye değer zarif ve karmaşık detaylara sahiptir.

Müze ayrıca sırlı pişmiş toprak ve majolika (İtalyan çinisi) koleksiyonu ile ünlüdür. Bunlar arasında ev eşyaları ve vazoların yanı sıra saraylardan ve kiliselerden gelen geniş bir dekoratif sanat koleksiyonu da yer alır. Andrea ve Giovanni della Robbia’nın maiolika başyapıtları özellikle övgü almaktadır. Bu renkli süslemeler Michelangelo’nun eserleriyle aynı döneme aittir ve muhtemelen dönemin genel zevkini yansıtmaktadır.

Bargello ayrıca Medici döneminden 18. yüzyıla kadar uzanan eserleriyle, dünyanın en önemli küçük bronz koleksiyonlarından birine sahiptir. Bu heykellerin çoğu, Floransa’nın başka yerlerinde (ve aslında bu müzede) görülen ünlü eserlerin minyatür versiyonlarıdır.

Diğer galerilerde ise silahlar, şövalye zırhı, madalyalar ve savaş aletleri bulunmaktadır.

Donatello’nun yaptığı mermer David

Floransa’daki Bargello Heykel Müzesi için Ziyaretçi Bilgileri

Floransa’daki Bargello Müzesi’nin Çalışma Saatleri

Bargello Müzesi’nin çalışma saatleri biraz karmaşık. En azından biliniyor ki müze, Salı’dan Cumartesi’ye kadar açık. Ayrıca her ayın 1., 3. ve 5. pazar günleri ile 2. ve 4. pazartesi günleri açıktır. (Açılış günü olan Pazartesi ziyaret etmek için genellikle iyi bir seçimdir, çünkü pek çok kişi müzenin kapalı olduğunu düşünür. Çoğu ayın ilk Pazar günleri giriş ücretsizdir.)

Bargello’nun çalışma saatleri 8:45-13:50 olup, Nisan-Eylül ayları arasında ise 16:50’de kapanmaktadır.

Bununla birlikte, büyük sergilerin olduğu özel dönemlerde, örneğin Mart ayının ortasından Temmuz 2022’nin sonuna kadarki özel Donatello sergisinde, çalışma saatleri Çarşamba’dan Pazartesi’ye 8: 45’ten 19: 00’a, Salı günleri 10: 00-18: 00 arasındadır.

Meryem Şapeli Dante freski

Bargello için biletler yaklaşık 12 €, 18 yaşından küçük çocuklar için ücretsiz ve 18 ila 25 yaş arası AB vatandaşları için 2 € civarındadır. Önceden alınan sanal biletler ancak belirli zaman dilimleri için ve ek ücret karşılığında satın alınabilir (Uffizi ve Accademia biletlerinin aksine)

“Firenze Kartı” burada geçerlidir – sıra atlama olarak işler, bu yüzden bilet almadan doğrudan girişe gidin. Turbopass Florence City Pass, hem Uffizi hem de Accademia için süreli sanal rezervasyonları içeren iyi bir alternatif olabilir.

Sergilenen farklı öğelerin kısa açıklamaları bulunur – çoğunlukla İtalyanca ve İngilizce – ancak bazıları için daha kapsamlı bir rehber kitap veya sesli tur tercih edebilir. Küçük bir grup veya aile için daha ucuz olabilecek rehberli turlar mevcuttur ve bir grubun parçası veya özel olarak gezmek için uygun olabilir.

Müzenin içinde yiyecek veya içecek yoktur, ancak yakın çevrede çok fazla kafe, restoran ve dondurmacı bulunmaktadır.

Çeviri: Gamze Kamacı

Kaynak european-traveler

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More