Hırs ve Düşüş: Tapınak Şövalyelerinin Hazinesi Ve Yıkılışı
Ünlerinin nedeni sadece savaş alanlarındaki yiğitliklerinden değil aynı zamanda Haçlı Seferleri boyunca elde ettikleri ganimetlere dayanır. Bu zenginlik sonunda onların yıkılmasına neden olmuş ve popüler imgede sözde ‘’Şövalyelerin Hazinesi’’ haline gelmiştir. Peki, ‘’Şövalyelerin Hazinesi’’ tam olarak nedir?
Daha çok Tapınak Şövalyeleri ya da Tapınakçılar olarak bilinen ‘’İsa’nın Yoksul Askerleri ve Süleyman Tapınağı’’ Orta Çağ boyunca en şanlı olan ordulardan biriydi. Ünlerinin nedeni sadece savaş alanlarındaki yiğitliklerinden değil aynı zamanda Haçlı Seferleri boyunca elde ettikleri ganimetlere dayanır. Bu zenginlik sonunda onların yıkılmasına neden olmuş ve popüler imgede sözde ‘’Şövalyelerin Hazinesi’’ haline gelmiştir. Peki, ‘’Şövalyelerin Hazinesi’’ tam olarak nedir?
TAPINAK ŞÖVALYELERİNİN KAYIP KILICI
Şövalyelerin Gelirleri
Şövalyeler sadece usta savaşçılar değil aynı zamanda güçlü sermayedarlardı. Mesela savaşçı olmayan erkeklerin iki rütbesinden bir tanesi tarikatın dünyevi varlıklarının yönetiminden sorumlu olan çiftçiler, diğer rütbe ise tarikatın manevi ihtiyaçlarıyla ilgilenen din görevlileri olarak bilinirdi.
Kilisenin resmi onayına sahip oldukları için Avrupa’nın zenginleri Tapınak Şövalyeleri’ne büyük meblağlar, araziler ve çokça asker temin ettiler. Bunlara ek olarak ruhban sınıfında oldukları için kazançlarının %10’unu vermek zorunda oldukları dini vergi de dâhil tüm vergilerden muaftılar. Bu yüzden Tapınakçılar, Orta Çağ boyunca en varlıklı kurumlardan biri haline geldi.
Tapınak Şövalyelerinin Yıkılışı
14.yüzyılın başlarında Tapınak Şövalyeleri son Büyük Usta Jacques De Molay’in infazıyla resmi olarak sona erdi. Tarikatın yok olması büyük hazineyle ilgiliydi.
Tapınak Şövalyelerinin yıkılmasından sorumlu olan kişi ‘’adil’’ diye anılan Fransa Kralı 4. Philip’ti. Fransız Kralı’nın İngilizlerle yaptığı savaş yüzünden Şövalyelere çok borçlandığı ve aynı zamanda kendisi için Şövalyelerin servetine göz diktiği iddia edilir.
1305’te Papa 5. Clement, de Molay ve Hospitalier Şövalyelerinin Büyük Ustasına iki hükümdarlığın olası birleşmesini tartışmak için Fransa’ya gelmesini talep eden mektuplar göndermiştir. Buluşma bir müddet geciktirilse de, de Molay 1307 yılının başlarında yetişti.
Ancak Büyük Usta, Papazla bir tanesi Şövalye kabul törenindeki yanlışlığı göz önüne alarak devrilmiş bir Şövalye tarafından birkaç yıl önce verilen görevle ilgili olan diğer konular hakkında görüşebildi. Bazıları Papa’nın Fransız kralla gizli ittifak halinde olduğuna inanırken diğerleri Papa’nın Philip’in piyonu olarak ona hizmet eden zayıf bir karakter olduğunu iddia ediyor.
Şövalyelerin önemini gözden geçirmek için muazzam bir istihbarat oluşturuldu ve Philip bunu Şövalyelerden kurtulmak için bir şans olarak görüyordu. Şövalyelerin Fransa’nın her yanında ilk tutuklanmasından yaklaşık 7 yıl sonra 18 Mart 1314’te de Molay ve diğer üç üst rütbeli Şövalye kâfir oldukları için Paris’te yakılarak öldürüldü.
Philip, kendini Şövalyelere olan borcundan kurtardı ve aynı zamanda onların hazinelerini de ele geçirdi. Ancak kral yeni kurduğu hazinesinin keyfini pek süremedi çünkü de Molay’ in infazından yaklaşık 9 ay sonra 29 Kasım 1934’te vefat etti. Bazıları, Şövalyelerin hazinelerinin bir kısmını Fransız kraldan gizlemeyi başardıklarına inanıyor. Bu da Şövalyelerin hazinesi efsanesi için bir dayanak haline geldi ve çoğu o zamandan servetlerinin yeri üzerine spekülasyon yapıyor.
Şövalyelerin Hazinesinin İçeriği
Şövalyelerin hazinesinin sıradan maddi servetten daha fazlasını içerdiği iddia edilir. Aynı zamanda Şövalyelerin kendi dönemleri boyunca Kutsal Toprak’taki birçok kutsal kalıntıyı biriktirmiş olduklarına inanılır. Şövalyeler hakkındaki bir iddia da onların putperest oldukları ve ‘’sakallı adam’’ imgesine tapındıklarıdır.
Vatikan Gizli Arşivinde araştırma yapan bir tarihçi tarafından bulunan Arnaut Sabattier adlı genç bir Fransızın öncülük ettiği tarikatla ilgili yayınlanmamış bir rapor, bu iddianın açıklığa kavuşmasına yardımcı oldu. Sabbatier’in “uzun bir bez parçası üzerine basılmış bir adam figürü olarak gösterildiği ve ayakları üç kez öperek ona dua etmenin anlatıldığını bildirir.” Bunun da Torino Kefeni’nin Şövalyelerin mülkiyetindeki kutsal emanetlerden biri olduğu iddia edilir.
Günümüzde Torino Kefeni Torino’daki Saint John Baptist Kilisesi’ndeki kraliyet mabedinde tutulurken, Şövalyelerin olduğu farz edilen diğer kutsal emanetlerin yerini tam olarak saptamak zordur. Bu varsayılan kutsal emanetler Süleyman’ın hazinesi, Ahit Sandığı, Kutsal Kâse, İsa’nın kayıp öğretilerini ve hatta İsa’nın mumyalanmış kafasını içeriyor.
Bu hazinelerin olası yerleri İskoçya’daki Rosslyn Şapel’inden, Kanada Yeni İskoçya’daki Meşe Adası’na hatta Bornholm diye anılan Baltıklardaki uzak Danimarka adasına kadar çeşitlilik gösterir. Ancak hemen hemen kesin olan şey Şövalyelerin hazinelerini arayan hazine avcılarının bir süre daha şanslarının yüzlerine gülmesini bekleyecekleridir.
1000 YAŞINDAKİ SİLAHŞÖRÜN DÖNÜŞÜ
Çeviri: Esra Demirezen