Nereye Dergisi
Arkeoloji, Tarih, Gezi, Seyahat ve Yaşam Kültürü Dergisi

Cennete Tren: Qinghai-Tibet Treninde Bir Yolculuk

Dünyanın çatısına sihirli bir yolculuğa davet ediyoruz sizi. Keyifli okumalar.

Qinghai-Tibet Demiryolu dünyadaki en müthiş yüksek dağları geçiyor
0 2.390

Tren sarp dağ geçidinden yukarı tırmanıp Lhasa’ya doğru güçlükle ilerlerken, karla kaplı yüksek Kunlun Dağları, bir tutam sis ile örtülüdür. Pencereden, Qinghai-Tibet platosunun geniş alanları manzaraya dâhil olur: Siyah sığırlarla beneklenmiş otlaklar ve tapınakların altın başlarında çırpınan dua bayrakları. Bu kesinlikle “dünyanın çatısı”.

Tibet asırlar boyunca, uzak konumu, olağanüstü iklimi ve coğrafi çevresi ile dış dünyayla ilişkisini kesmişti. Bu uçsuz bucaksız bölge, en cesur gezginleri ve kâşifleri – 2006’da Tibet’i Çin’in geri kalanına bağlayan Qinghai-Tibet Demiryolu’nun inşasına kadar – engelledi.

Tibet’in romantizmini arayanlar, Çinghay-Tibet Demiryolu’nun, insanı Çin’in neon tabelalarından ve gökdelenlerinden uzak, farklı bir dünyaya taşıyan, zihin açıcı bir yolculuk olduğunu düşünecektir. .Tren, memleketin uzak köşeleri ve uzaktaki Çinghay’ın yüksek dağlarından ve Tibet’e, buzulların ötesinden kıvrılarak, zirvelere, parıldayan tuz göllerine ve büyüleyici köylere doğru zorlukla yol alır. Yol boyunca sizi neler bekliyor:

Ejder Ülkesi ‘Bhutan’ Yazımızı Mutlaka Okumalısınız

Bir Tibet öküzü demiryolu hattı yakınında otluyor

Bir Mühendislik Harikası

Qinghai-Tibet Demiryolu, dünyanın en yüksek tren güzergahı rekorunu elinde tutuyor ve 5000 metrenin üzerinde rakımlara ulaşıyor. 4,2 milyar dolara mal olan demiryolu hattı modern mühendisliğin olağanüstü bir başarısıdır. Bazen ‘gökyüzü yolu’ olarak nitelendirilen demiryolu, depremler, düşük sıcaklıklar ve düşük atmosferik basınç ile bilinen bir bölgeyi geçiyor.

Hattın 960 km’si 4000 metreden geçtiğinden, tasarımcılar ve mühendisler, inşaat sırasında üç ana sorunun üstesinden gelmek zorunda kaldılar: Hassas eko-sistem, oksijen eksikliği ve sürekli don.

Hükümet, inşaat işçilerine uygun destek sağlamak ve irtifa hastalığının etkilerini hafifletmek için düzinelerce tıbbi tesis ve oksijen yapımı istasyonu inşa etti. Aynı zamanda, rota, bitki örtüsünün ve vahşi hayvanların doğal barınaklarının yok edilmesini önlemek amacıyla dikkatlice seçilmiştir ve çakıl setler kurularak sürekli don bölgelerinde istikrar sağlanmaya çalışıldı.

İngiltere’deki Romantik Demiryolu Yolculukları Yazımızı Mutlaka Okumalısınız

Tren pencerelerinden görülebilen Tibet köyleri ve kurak dağlar

Tren Rotası

Qinghai-Tibet Yaylası boyunca 1956km süren demiryolu yolculuğu resmen Qinghai eyaletinin başkenti olan Xining’den başlayıp Tibet’in başkenti Lhasa’da sona eriyor. Baştan sona, yolculuk sadece bir gün sürüyor (tam olarak 20 saat 55 dakika) ve her gün aynı rotaya giden trenler var. Yolculuk boyunca istenilen durakta inmek mümkündür; ancak bu kendiliğinden bir indi/bindi durumu değildir. Rotanıza önceden karar vermeniz ve her bacağın biletlerini satın almanız gerekecektir.

Bu tur, Çinghay ve kuzey Tibet’in keyifli ve önemli noktalarının muhteşem bir seçkisinden oluşur: Uçsuz bucaksız Qiangtang bozkırı, ıssız Gobi Çölü ve zengin vahşi doğasıyla Kekexili Doğa Reservi (Burada Tibet antilobu ve vahşi Tibet öküzünü görebilirsiniz.)

Asya Kıtası Gezi Yazılarımızı Mutlaka Okumalısınız

El değmemiş Namtso Gölü de tren yolculuğunun bir parçası olarak görülebilir

Tren nane mavisi Qinghai gölünden hızla geçip parıldayan beyaz Qarhan Tuz Köprüsü’nden kıvrılıp efsanevi Namtso Gölü kıyılarından geçerken birçok dramatik an yaşanıyor. Fakat şüphesiz ki, en önemli an bütün bir yıl karla kaplı Tanggula Dağlarını görmektir.

Tanggula Buzulu’nu geçerken, gerçekten hareket ettiğiniz yükseklik hakkında bir fikir edinirsiniz. Deniz seviyesinden 5068 metre yükseklikte bulunan Tanggula, dünyanın en yüksek tren istasyonuna ev sahipliği yapmaktadır. Bu yolculuk gerçekten de nefesinizi kesecek – bu noktada oksijen seviyeleri % 60 oranında düşüyor.

Everest’i Merak Ediyorsanız Bu Yazımızı Mutlaka Okumalısınz

Yataklı vagonda manzaranın keyfini çıkarmak

Yerleşik Deneyim

İlgili Yazılar

Qinghai-Tibet trenleri, kelimenin her anlamında tasarım söz konusu olduğunda bile benzersizdir. Tibet’e giden tüm trenler, yüksek irtifadan tutun da oksijen yetersizliğine, düşük sıcaklıklara ve sert iklime kadar karşılaşılabilecek tüm koşullar göz önünde bulundurularak tasarlanmıştır.

Trenlerde, yolcuları yüksek irtifa hastalığından korumak için tırmanış devam ederken devreye giren ve kabin içindeki oksijen miktarını arttıran bir oksijen kaynağı sistemi, bunun yanı sıra, kabinlerin özel oksijen dağıtım çıkışları bulunur. Tren içindeki ısı ayarlanır ve basınç altında tutulur ve pencereler güçlü yüksek irtifa ışınlarına karşı korunmak için UV tabakasıyla kaplanmıştır.

Çin’deki çoğu tren gibi, Qinghai-Tibet trenleri de nispeten temiz ve konforludur; bir restoran vagonu, tuvaletler (bodrum ve denizci), çamaşır yıkama tesisleri ve sıcak su dağıtıcıları bulunur. Qinghai-Tibet Demiryolu’ndaki gezginlerin çoğunluğu Çinliler olduğundan, tren çalışanlarının genellikle İngilizce bilmediğini göreceksiniz.

Trenin restaurant vagonunda sıcak yemekler ve içecekler sipariş edebilirsiniz

Üç farklı koltuk sınıfı vardır:

Sabit koltuk: Üst üste beş koltuklu minderli koltuklar aşırı kalabalık olabilir ve uzun mesafeli yolculuklar için en ucuz, ancak en az konforlu olanlardır.

Sabit yataklı: Pencerenin üzerinde bagaj muhafazası ile birlikte yarı açık bölmelerde altı yatak. Şilteler incedir ve çarşaflar temin edilir.

Yataklı kompartıman: Özel, kilitlenebilir, ferah bölmelerde dört adet kalın minderli yatak..

Sabit koltuklar en ucuz bilet sınıfıdır

Yanınıza Ne Almalısınız

Hafif bir bagaj almak, ellerinizi bilet ve pasaportunuzu gösterebilmek için serbest bırakacak bir sırt çantası taşımak en iyisidir. Bir valiz tercih ederseniz, tren koridorları dar olduğu için küçük bir tane getirdiğinizden emin olun.

İç ısı hoş bir sıcaklığa göre düzenlendiğinden, hafif, gevşek oturan giysiler mantıklıdır. Yataklı kompartımanlarda terlik ücretsiz olarak temin edilmektedir.

Trenle seyahat ederken, irtifa hastalığı riskini azaltır (yüksek irtifaya girerken), birçok yolcu yine de etkilenebilir. Semptomları hafifletmek için yanınıza Diamox (Acetazolamide) gibi ilaçlar alın.

Trende yemek servisi ve restoran vagonu olduğu için yanınıza çok fazla yiyecek almanıza gerek kalmayacak; fakat atıştırmalıkları taşıyabilirsiniz. Hazır erişte, yulaf ezmesi, çay ve çorba, sıcak su ısıtıcıları kullanılarak yapılabilir.

Dergimizde Yayımlanan Gezi Rehberlerine Buradan Ulaşabilirsiniz

Son istasyon: Lhasa, muhteşem Potala Sarayı nın bulunduğu yer

Gerçekleştirin

Temmuz ve Ağustos aylarında bilet almak çok zor olabilir; chinatibettrain.com adresinden veya seyahat acentesi üzerinden önceden rezervasyon yaptırmak en iyisidir. Tibet’e giden yolcuların da önceden çeşitli izinleri almaları gerektiğini unutmayın.

Qinghai-Tibet Demiryolunun resmi başlangıcı Xining iken, Pekin (40 saat), Chengdu (43 saat) ve Şangay (47 saat) dâhil olmak üzere bir avuç büyük şehirden Lhasa’ya direkt trenler de vardır.

Fiyatlar, koltuk sınıfına ve seyahat tarihine bağlı olarak değişmektedir, ancak bir Xining – Lhasa kompartıman bilet fiyatı ortalamaları 780 Yen (125 $), sabit yataklı ise 495 Yuan (72 $) civarındadır.

Trene binmek için biletinizi yanınızda bulundurunuz. Çoğu tur operatörü veya rezervasyon acentesi, varışta biletinizi Çin’deki otelinize teslim edecektir. Tren kalkış tarihinden en az bir gün önce ödeme yapmayı unutmayın.

Yazının orijinal Lonely Planet yazarı Nellie Huang tarafından yazılmıştır. Çevirisini yaparak dergimize ulaştıran gönüllü yazarımız Zeynep Şenel Gencer‘e teşekkür ederiz.

Kaynak Lonely Planet

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More