Aziz Augustinus ve Hristiyanlığa Giden Karmaşık Yolu
Aziz Augustinus en önemli Hristiyan tanrı bilimcilerden biri ve eserlerinin yalnız Batı Hristiyanlığının gelişiminde değil Batı felsefesinin de gelişiminde büyük etkisi olmuştur
Aziz Augustinus en önemli Hristiyan tanrı bilimcilerden biri ve eserlerinin yalnız Batı Hristiyanlığının gelişiminde değil Batı felsefesinin de gelişiminde büyük etkisi olmuştur. Aziz ve Kilise Papazı olarak onurlandırıldığı Roma Katolik Kilisesi haricinde Aziz Augustinus, Doğu Ortodoks Kilisesi’ndeki Anglikan Topluluğu’nda da ve 16 yy.’da gelişen Protestan Devrimi’nde ortaya çıkan bazı kiliselerde bile önde gelen bir isim.
Augustinus’un Gençliği
Aziz Augustinus, 13 Kasım 354(MS)’te o zamanlar Roma Afrika’sına ait olan Tagaste Şehrinde (günümüzde Sevk Ahras, Cezayir) doğmuştur. Ailesinin zengin olmamasına rağmen şehirde büyük saygı görürlerdi. Babasının adı Patricius’tu ve curiales’lerden (kabilenin yönetici üyeleri) biri olduğu kayıtlarda mevcuttur. Karısı Aziz Monica’nın isteği üzerine ölüm döşeğinde Hristiyanlığa dönmesine rağmen Patricius pagandı. Augustinus da annesinin Hristiyanlık değerlerinden oldukça etkilenmiştir.
Augustinus çocukluğunda Hristiyan eğitimi almıştır ve Hristiyanlık öğrenciliğine başlamıştır. Ancak Augustinus hayatının ilerleyen dönemlerinde Hristiyan olmuştur.
Bir hikayeye göre Augustinus çok hastalanmış ve ölüm korkusu ile vaftiz edilmeyi istemiş. Fakat tehlike geçtiğinde fikrini değiştirmiş ve töreni reddetmiş.
Felsefe Alanında Çalışmaları ve “Yabani Yollar”
Augustinus gençlik yıllarında Kartaca’da hitabet okudu. Yine bu zamanlarda Cicero’nun Hortesius adlı eseri ile tanıştı ve fesefeye gönül verdi. Bu yeni felsefe aşkına rağmen Augustinus hitabet çalışmalarına devam etti ve sonra da Tagaste’ye dil bilgisi öğretmek için döndü.
Kısa bir süre sonra bu kez hitabet öğretmeni olarak Kartaca’ya geri döndü. Augustinus’un bu dönemdeki (370’ler) yaşam biçimi sonradan olacağı kişi ile sert bir içimde çelişiyordu. Örneğin, Kartaca’daki çalışmaları boyunca şehrin “na-Hiristiyan” yaşam tarzına kendini kaptırdı ve çeşitli çapkınlıklar yaptı. Misal, oğlu Adeodatus’un annesi olacak olan şehrin genç bir kadını ile ilişkisi oldu.
Maniheizm Taraftarlığı Dönemi
Ayrıca Augustinus, İranlı peygamber Mani tarafından kurulan Maniheizm dinine döndü. Bir süreliğine bu dinin coşkulu bir taraftarıydı ve yeni inanışlarını tutkulu bir biçimde savundu. Fakat bu, annesi oğlunun sapkınlıklarına üzüldüğü için ailesiyle sorunlara sebep oldu ve bir süre onu evine, sofrasına kabul etmedi.
Augustinus’un Manihezim öğretme hayallerinden kurtulması ancak Kartaca’da Maniheist psikopos Mileve’li Faustus ile tanışmasından sonra oldu. Bu inanışı hemen bırakmamasına rağmen doktrinlerini reddetmeye başladı.
İtalya’da Hitabet Öğretmeni
Augustinus’un İtalya’ya gitmek için Kartaca’dan ayrılmaya karar vermesi 380’lerin başındaydı. Augustinus Roma’da başarılı olan bir hitabet okulu açtı. En sonunda, o zamanlar Batı Roma İmparatorluğu’nun başkenti olan Milan’a baş hitabet profesörü olarak atandı ve bu oldukça prestijli bir mevkiydi.
Agustinus’un kendisini tekrar Hristiyan inanışına döndüren Milan’ın psikoposu Aziz Ambrose ile tanışması Milan’da oldu. Augustinus yeni Plantoncu da oldu ve Platon etkisi tanrıbilimsel yazılarında görülebilir.
Augustinus’un öncelikli olarak Hristiyan olduğu belirtilmektedir ve Plantonculuk ve Hristiyanlık arasında çatışmalar çıkmaya başlayınca Augustinus, felsefi görüşlerini dini görüşleri ile birleştirdi.
Hippo’nun Psikoposu Augustinus
Augustinus 387 yılında vaftiz edildi ve 391 yılında rahip olarak atandı (başta rahip olma gibi bir niyeti olmamasına rağmen). Augustinus 396’da Hippo’nun psikoposu oldu ve 430’daki ölümüne kadar bu mevkide kaldı. Aziz Augustinus’un en çok bilinen eserleri arasında Tanrı’nın Şehri, İtiraflar ve Hristiyanlık Doktrini Üzerine yer almaktadır.
Kilise’nin İleri Geleni
Aziz Augustinus’un Hristiyan tanrıbilimine katkısı o kadar büyük ki sonradan “Kilise’nin İleri Geleni” veya “Onurun İleri Geleni”olarak anılmıştır. Aziz ve Kilise’nin İleri Geleni statüsü Anglikan Topluluğu’nda da görülmektedir.
Ayrıca Aziz Augustinus, Hippo’nun Kutsanmış Augustinus’u olarak anıldığı Doğu Ortodoks Kilisesi tarafından onurlandırılmıştır. Bunlara ek olarak Kalvinizm’in kurucusu John Kalvin, Aziz’in öğretilerinden büyük ölçüde etkilenmiştir ve ondan entelektüel destek almıştır.
Augustinus’un Hristiyanlığa olan yolu dolambaçlı fakat sapmasızdı. Sonunda dini kökenlerini yaşam tecrübesi ile birleştirdi ve akademik hedeflerinin peşini bırakmadı.
Kapak Resmi:Vittore Carpaccio tarafından, ‘Visione di sant’ agostino’ (Aziz Augustinus’un Bakışı) (1502)
Kaynakça
Bradshaw, R., 2015. Augustine of Hippo (354-430). [Online]
Mevcut: http://earlychurch.org.uk/augustine.php
Christian Classics Ethereal Library, 2015. St. Augustine. [Online]
Mevcut: http://www.ccel.org/ccel/augustine
Hexham, I., 1979. Callvinism and Culture: A Historical Perspective. [Online]
Mevcut: http://people.ucalgary.ca/~nurelweb/papers/irving/cal-cul.html
Kiefer, J. E., 2015. Augustine of Hippo, Bishop and Theologian. [Online]
Mevcut: http://justus.anglican.org/resources/bio/50.html
orthodoxinfo.com, 2015. Blessed Augustine of Hippo: His Place in the Orthodox Church. [Online]
Mevcut: http://orthodoxinfo.com/inquirers/bless_aug.aspx
Portalié, E., 1907. St. Augustine of Hippo. [Online]
Mevcut: http://www.newadvent.org/cathen/02084a.htm
Kaynak: ancient-origin
Çeviri ve Düzenleme: Berkan Seyhan