Arkeoloji ve Gezi Kültürü Dergisi

Michelangelo’dan Daha Becerikli ve Leonardo’dan Daha Üretken Bir Rönesans Dönemi Sanatçısı “Rafael”

0 49

Raffaello Sanzio da Urbino (onu daha çok Rafael olarak tanıyoruz), Yüksek Rönesans Dönemi olarak bilinen, 15. yüzyılın sonları ve 16. yüzyılın başlarını kapsayan dönemde İtalya’da yaşamış bir ressam ve mimardı. National Gallery isimli internet sitesine göre Rafael, yüzyıllardır “Michelangelo’dan daha becerikli ve yaşça büyük dönemdaşları Leonardo’dan daha üretken olduğundan en önemli Yüksek Rönesans ressamı” olarak bilinmektedir.

Genç Adamın Portresi, 1514. İkinci Dünya Savaşı’nda kaybolmuştur. Rafael’in muhtemel otoportresidir.

Rafael’in İlk Yılları

Rafael 1483 yılında İtalya’nın doğu kıyılarında yer alan Marche bölgesindeki Urbino kasabasında dünyaya geldi. Babası Giovanni Santi, dönemin Urbino dükü Federigo III da Montefeltro için çalışan bir ressamdı. Genç bir çocuk olan Rafael ise dükün sarayı için yapılan bazı eserlerin boyanmasında babasına yardım ediyordu. Urbino dükünün sarayında geçirdiği dönem, aynı zamanda Rafael’in dönemin birçok ressamında bulunmayan bir özellik olan sosyal beceriler ve uygun toplumsal davranışlar kazanmasına yardımcı oldu.

Rafael 11-12 yaşlarındayken, Giovanni Santi oğlunu öksüz bırakarak vefat etti (Rafael’in annesi, Rafael 7-8 yaşlarındayken öldü ve Giovanni Santi tekrar evlendi). Bu sebeple Rafael, bir rahip olan Bartolomeo isimli amcasının yanına gönderildi. Rafael bilinen ilk eseri olan bir otoportreyi amcasının yanında kaldığı dönemde, yani yaklaşık 15-16 yaşlarında ortaya koymuştur. Ayrıca, Giovanni Santi’nin atölyesini, büyük olasılıkla üvey annesiyle birlikte çalışarak, aktif şekilde çalıştırmaya devam etti.

Güzel Bahçıvan Kız (1507). Tablo Rafael’e aittir.

Rafael’in Tanınmaya Başladığı Dönem

1500 yıllarında Rafael, Umbria’lı bir usta olan Pietro Perugino’nun atölyesinde çırak olarak çalışmaya başladı. Bu çıraklık 4 yıl sürdü ve bu dönemin bir sonucu olarak, Rafael’in ilk eserlerinde oldukça kuvvetli bir Perugino etkisine rastlanmaktadır. Rafael çıraklığının bitiminden sonra, Fra Bartolomeo’nun tarzından ciddi ölçüde etkileneceği şehir olan Floransa’ya doğru yola çıktı. Bu dönem içerisinde Rafael’in eserleri üzerinde etkili olacak bir diğer önemli sanatçı ise 1500-1506 yılları arasında Floransa’ya dönmüş olan Leonardo da Vinci’ydi. Üzerinde etkili olmuş birçok farklı çizim tarzına rağmen Rafael, en çok 1507 yılında yaptığı Güzel Bahçıvan Kız isimli tablosunda görülen kendi eşsiz tarzını ortaya koymayı başarmıştır.

Kutsal Tartışma (1509-1510). Tablo Rafael’e aittir.

Rafael’in bir sonraki durağı, 1508 yılında taşındığı Roma, Vatikan’dı. Hayatının geri kalanı burada geçecekti. Rafael ilk görevini Papa Julius II’den aldı. Görevi ise, Papa’nın Vatikan Sarayı’ndaki özel kütüphanesi için bir fresk yapmaktı. Bu oda “Stanza della Segnatura” (İmza Odası) olarak bilinir ve ‘Rafael Odaları’ olarak adlandırılıan dört odadan biridir. Rafael’in çalışmasından oldukça etkilenen Papa sayesinde, bu freski başka birçok görev takip etti. Fakat Julius, ikinci ‘stanza’ (oda) resmedilirken öldü. Neyse ki Julius’un varisi Loe X de sanatçının çalışmalarından etkilendi ve ikinci oda üzerindeki çalışmalarına devam etmesin izin verdi. Atina Okulu ve Kutsal Tartışma eserlerinin de aralarında bulunduğu Rafael’in en tanınmış eserleri bu odalarda bulunmaktadır.

Rafael’in Roma’da olduğu dönem, bir diğer büyük ressam da oradaydı; bu Michelangelo’ydu. Michelangelo’nun görevi Sistine Şapeli’nin tavanını süslemekti ve bu şaheser Rafael Odaları üzerinde çalışan Rafael’in tarzında bir etki yarattı.  Rafael’in farklı ressamların birbirinden değişik tarzlarını kendine katma yeteneğinin, Rafael’i intihalle bile suçlamış olan Michelangelo’yu sinirlendirdiği söylenmektedir.

Rafael’in Sistine Şapeli’nin goblenleri için yaptığı Rafael Karikatürlerinden kalan yedi eserden biri, The Miraculous Draught of Fishes (Balıkların Tuhaf Kuraklığı), 1515.
İlgili Yazılar
1 252

Rafael’in “Fazla Hırs” Sonucu Ölümü

6 Nisan 1520’de Rafael, 37 yaşındayken aniden öldü. 16. yüzyıl biyografi yazaları Giorgio Vassari’ye göre, Rafael’in ölümü fazla hırstan kaynaklanıyordu. O dönemde kabul gören tıbbi görüş, insan vücudunun salgılardan oluştuğu ve bir bireyin sağlığının, bu salgıların birbiriyle denge halinde olmasına bağlı olduğuydu. Bu yüzden Rafael’in ölümüne, fazla hırsının bir sonucu olarak, salgılarının var olan dengesinin bozulduğu, bunun hastalığa yol açtığı ve en nihayetinde de ölümle sonuçlandığı yorumu yapıldı. Günümüzde Rafael’e ait ulaşabildiğimiz tek biyografi Vasari’nin kaleminden çıktığından, ciddi araştırmalar yapan bir kişi dahi muhtemelen işin aslını öğrenemeyecektir. Rafael’in cenazesi Vatikan’da yapıldı ve daha sonra cesedi Pantheon’a defnedildi.

Sanatçının Roma Pantheon’da, bulunan mezarı, İtalya.

Leonardo Da Vinci’nin Gizemli Hayatını Okumak İçin…

Çeviri: Nisrem Akciğer

Kaynak: ancient-origins “Raphael: A Renaissance Artist More Versatile than Michelangelo and More Prolific than Leonardo?

Kaynakça

Jones, J., 2009. Raphael, the artist killed by too much sex?. [Online]
Kaynak Adresi: https://www.theguardian.com/artanddesign/jonathanjonesblog/2009/nov/25/raphael-art-sex

The National Gallery, 2017. Raphael. [Online]
Kaynak Adresi: https://www.nationalgallery.org.uk/artists/raphael

Totallyhistory.com, 2012. Raphael Sanzio. [Online]
Kaynak Adresi: http://totallyhistory.com/raphael-sanzio/

www.biography.com 2017. Raphael. [Online]
Kaynak Adresi: http://www.biography.com/people/raphael-41051

www.RaphaelPaintings.org, 2017. Raphael, and his paintings. [Online]
Kaynak Adresi: http://www.raphaelpaintings.org/

www.raphaelsanzio.org, 2017. Raphael. [Online]
Kaynak Adresi: Ankara Escort

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.